Bij welke organisatie ben je werkzaam?
Wat is jouw huidige functie?
Hoe groot is jouw organisatie / het organisatie onderdeel in FTE?
Wat zijn de thema's van de drie belangrijkste data doelstellingen voor dit jaar?
Hoe maakt de organisatie de data doelstellingen meetbaar?
In welke mate heeft de organisatie data (management) geïntegreerd in de business strategie?
Op welk niveau wordt data gebruikt bij het maken van bedrijfsbeslissingen?
Op welk level is de Chief Data Officer (CDO) gepositioneerd?
Op welk level scoor je de volgende capabilities in termen van volwassenheid?
Level 0 = Niet van toepassing. De organisatie is er nog niet mee bezig.Level 1 = Ad Hoc. Er is nauwelijks iets, en het is niet systematisch. Vaak vindt het werk plaats zonder formele structuren of processen.Level 2 = Herhaalbaar. Er is bewustwording in de organisatie, en er worden initiatieven gestart. Basisprocessen zijn geïmplementeerd, maar er is nog een gebrek aan uniforme standaarden en de initiatieven zijn niet altijd consistent.Level 3 = Gedefinieerd. Er is e.e.a. ingericht, met gestandaardiseerde processen en procedures, maar deze zijn nog niet volledig uitgerold over de gehele organisatie. Er is ruimte voor uitbreiding en verder verfijning van de processen.Level 4 = Managed. De capability is organisatiebreed geïmplementeerd, en er wordt actief gestuurd op kwaliteit en prestaties. Er zijn processen voor het monitoren en verbeteren van de capaciteit, en er is controle over de uitvoering binnen de organisatie.Level 5 = Optimalisatie. De capability is geoptimaliseerd voor maximale efficiëntie en effectiviteit. Er is een cultuur van continue verbetering, en processen worden regelmatig geëvalueerd en aangepast op basis van de nieuwste ontwikkelingen en feedback.
Hoe wordt de data organisatie bestuurd?
Wat is de grootste driver voor het uitrollen van de data management roadmap?
Welke onderdelen van data management worden gecontroleerd via een control framework?
Wat zijn de drie voornaamste doelen waarom de organisatie metadata vastlegt?
Welke metadata tool gebruikt de organisatie?
Hoe wordt de vastgelegde metadata in de organisatie gebruikt?
Welke drie functionaliteiten zijn de belangrijkste redenen voor de organisatie om een metadata tooling aan te schaffen?
Wat is de grootste uitdaging bij het organisatie breed implementeren van de metadata tooling?
Met welke middelen of tooling wordt de data kwaliteit door jullie gemeten?
Welke uitspraak ten aanzien van data issue management past het beste bij de organisatie?
Hoe vaak wordt de datakwaliteit door jullie gemeten?
Hoe beoordeel jij het kennisniveau van de verschillende functiegroepen binnen de organisatie als het gaat om data?
Level 1 = Zeer laag: Vrijwel geen basiskennis van data. Ze begrijpen enkel de basisgegevens die ze dagelijks gebruiken, zoals eenvoudige rapporten of hun eigen prestaties.Level 2 = Laag: Basiskennis van data en rapportages en beperkte kennis van metadata. Ze begrijpen hoe ze data kunnen gebruiken in hun dagelijkse werkzaamheden, maar hebben geen diepgaande kennis van hoe de data wordt verwerkt of geanalyseerd.Level 3 = Neutraal: Goed begrip van data, metadata en data kwaliteit. Ze begrijpen de rol van data management en datakwaliteit in het verbeteren van bedrijfsprocessen.Level 4 = Hoog: Gevorderd begrip van data. Ze begrijpen hoe data wordt verzameld, geanalyseerd en toegepast voor strategische beslissingen. Ze kunnen data gebruiken om inzichten te genereren voor verbeteringen.Level 5 = Zeer hoog: Expert in data wat betreft hun rol. Ze weten hoe data wordt toegepast in de dagelijkse bedrijfsvoering en hebben diepgaand inzicht in de rol van datamanagement.Level 0 = Ik heb geen idee*Met medewerkers zonder data component bedoelen we medewerkers wiens hooftaak of functie niet direct is gerelateerd aan het verzamelen, analyseren, beheren of interpreteren van data.
Welke uitspraak past het best bij de organisatie omtrent data literacy initiatieven?
Welke data literacy iniatieven zijn er binnen de organisatie?
In hoeverre worden medewerkers zonder data component* aangemoedigd om data literacy initiatieven te volgen?
*Met medewerkers zonder data component bedoelen we medewerkers wiens hoofdtaak of functie niet direct is gerelateerd aan het verzamelen, analyseren, beheren of interpreteren van data.
Op welke onderdelen of processen wil de organisatie AI toepassen?
We hebben een strategische visie op hoe AI kan bijdragen aan het realiseren van onze business doelstellingen.
Hoe beoordeel jij het kennisniveau van de verschillende functiegroepen binnen de organisatie als het gaat om de mogelijkheden voor AI?
Level 1 = Zeer laag: Vrijwel geen basiskennis van AI. Ze begrijpen enkel eenvoudige toepassingen die ze dagelijks gebruiken, zoals automatische suggesties of spellingscontrole.Level 2 = Laag: Basiskennis van AI en beperkte kennis van de achterliggende systemen. Ze begrijpen hoe AI sommige taken ondersteunt in hun werk, maar hebben geen diepgaand inzicht in hoe AI werkt of wordt getraind.Level 3 = Neutraal: Goed begrip van AI, de werking ervan, en de rol van AI in processen. Ze begrijpen de impact van AI op hun werk en herkennen de noodzaak van goed AI-beheer, inclusief ethiek en betrouwbaarheid.Level 4 = Hoog: Gevorderd begrip van AI. Ze begrijpen hoe AI-modellen worden ontwikkeld, getraind en toegepast in de organisatie. Ze kunnen AI gebruiken om strategische inzichten te verkrijgen en processen te verbeteren.Level 5 = Zeer hoog: Expert in AI binnen hun rol. Ze weten hoe AI-technologie wordt geïntegreerd in de dagelijkse bedrijfsvoering en hebben diepgaand inzicht in de mogelijkheden, beperkingen en risico’s van AI binnen hun vakgebied.Level 0 = Ik heb geen idee*Met medewerkers zonder AI component bedoelen we medewerkers wiens hoofdtaak of functie niet direct is gerelateerd aan het verzamelen, analyseren, beheren van AI.
Welke AI tooling wordt gebruikt binnen de organisatie?
Welk percentage van de werknemers in de organisatie maakt gebruik van AI tooling?
Welke type AI use cases worden er toegepast binnen de organisatie?
Tegen welke uitdaging loop je aan bij de ontwikkeling en implementatie van AI use cases?
Onze geïmplementeerde AI usecases zijn van waarde en deze meten wij ook aan de hand van de volgende KPI's:
Welke maatregelen zijn binnen jouw organisatie getroffen om de AI maturity te verhogen?
Tegen welke uitdaging(en) loop je aan bij de implementatie van de AI Act?